Compozitor Cristian Lolea – Interviu


Cristian Lolea este compozitor român, absolvent al Universitatății Naţionale de Muzică Bucureşti promoţia 2000, profesor Tiberiu Olah. Doctorat Summa cum laude în 2010, locuiește din 2011 la Varșovia. A fost nominalizat la premiile GOPO pentru coloana sonoră a lungmetrajului Carmen (2013).

  1. Pentru că te-ai aflat recent la Zilele Filmului Românesc de la Madrid, la ce te-ai așteptat de la publicul spaniol și ce ai remarcat?

N-am avut așteptări speciale. Însă la discuțiile de după proiecție, n-am putut să nu remarc încă o dată faptul că percepția publicului poate diferi destul de mult de la o țară la alta. Așa globalizați cum suntem. De pildă, publicul madrilen, cu care ne-am întâlnit, mi-a lăsat impresia că a fost mai mult interesat de povestea dintre personaje, decât de dimensiunea socială (cea legată de corupție, de exemplu). Ceea ce, în alte părți, se întâmplă exact pe dos. În două vorbe, mi s-a părut un public foarte plăcut.

  1. Fiind compozitorul coloanei sonore a filmului Orizont (proiectat la Madrid), ce ai căutat să scoți în evidență prin muzică?

Filmul este construit în jurul personajului său principal, Lucian, iar ceea ce ne-am propus, eu şi Marian Crişan, a fost ca muzica să vină cumva din interiorul acestuia, din mintea și lumea interioară a personajului principal, și să se insinueze încetul cu încetul în mintea spectatorului.

În același timp, am urmărit ca muzica să aibă rolul său în film, să fie unul dintre personajele pe care le urmărim, și nu doar să ilustreze anumite secvențe. Acest lucru a fost posibil și pentru că regizorul a gândit filmul atribuindu-i muzicii un rol important. Și aș mai adăuga și jocul extraordinar al lui András Hatházi (Lucian) și imaginea lui Oleg Mutu, care au fost foarte sugestive pentru ce aveam eu de făcut.

  1. Ce părere ai despre faptul că în filmul românesc din ultima perioadă s-a evitat folosirea muzicii (și în general a sunetelor nediegetice)?

În sfera artistică, fiecare creator își spune povestea cum consideră că este mai convingător.

Dacă ne referim exclusiv la filmele „Noului Val”, acestea au venit cu o anumită propunere stilistică. Cred că ar fi fost cel puțin forțat să auzim muzică de film în „Moartea domnului Lăzărescu” sau în „A fost sau n-a fost?”. Pe de altă parte, în ultima vreme, observ că sunt deja câteva filme în care se înfiripă nevoia de muzică.

Simplificând, depinde ce fel de povești spunem și cum le spunem.

  1. În acest context, ești oarecum surprins când primești o propunere de a compune muzică de film?

Întotdeauna mă bucur când primesc o astfel de propunere. E și o formă de apreciere. Pe de altă parte, impresia că filmele românești nu au muzică nu e tocmai exactă.

Există și filme cu muzică. Dacă ne uităm la filmele care au avut premiera în ultimul an, vedem că sunt destul de multe cu muzică. E adevărat, nu au multă muzică și nu neapărat originală, însă, după cum spuneam și mai devreme, e o schimbare față de acum 10 ani.

  1. Cum este văzut un compozitor în cadrul industriei cinematografice românești?

Nu știu ce să-ți spun, n-am studiat problema. Din câte am observat eu…

…muzica de film pare să fie bine primită și apreciată. Deocamdată însă, în cinema-ul românesc, compozitorul e o pasăre destul de rară.

Pentru restul interviului va invit pe site-ul CeFilmeVad.ro

Leave a Reply

