Cloud Atlas (2012)- o calatorie cinefila


cloud atlas o calatorie cienfila

Zvonurile realizarii unei adaptari a cartii Cloud Atlas, plus aparitia unuia dintre cele mai lungi trailere ne-a convins ca imposibilitatea unei ecranizari e cat se poate de posibila. Eforturile sunt cu atat mai mari cu cat vorbim despre un proiect independent, bugetul fiind neasteptat de mare pentru acest gen de productie fara un nume mare in dreptul ei. Ca sa ne dam seama de amploarea acestui film au fost nevoie de trei regizori (Tom Tykwer, Andy Wachowski şi Lana Wachowski), plus acelasi trio si David Mitchell (autorul nuvelei) in dreptul scenariului. O durata nu mai putin de 172 de minute cu sase povesti interconectate printr-un fir narativ alambicat.

Incepand sa vizionezi filmul cu greu descifrezi primele imagini dintr-o serie de  istorisiri din diferite epoci istorice. O interpatrundere temporala unde trecutul , prezentul si viitorul ne dezvaluie din actiunile unor personaje interconectate printr-o versiune a teoriei religioase a reincarnarii in diferite stadii de civilizatii. Eforturile desfasurarii unei asemenea actiuni vaste a fost sustinut de-o distributie “reincarnata” in mai multe personaje: Tom Hanks e de remarcat cel putin în doua ipostaze (gangsterul scriitor si membrul unui trib “futurist”); Halle Berry exploreaza latura feminist-investigativa; Hugo Weaving cu remarcabile transformari;Jim Sturgess responsabil pentru partea romantata; Jim Broadbent ne ofera umorul britanic.

In spatele complicatei naratiuni se ascunde o priveliste perfect creata pentru fiecare din epocile traversate de-a lungul filmului. Sase istorii in sase diferite perioade istorice unde filmul vrea sa puncteze ca momente importante: 1849 undeva prin sudul oceanului Pacific cu referiri la sclavagism; 1936 prin Scotia se naste o simfonie drept liant intre povesti; 1973 in San Francisco iz de miscare feminista in paralel cu o lupta a dreptatii; 2012 pe teritoriul Angliei are loc vendetta batranilor; 2144 intr-un oraş futurist cu un sistem politic bolnav; 2321 cu o perioada numita “after the fall” ce seamana extrem de mult cu preistoria. Un film de-o asemenea magnitudine te lasa sa descoperi ridicarea si decaderea din punct de vedere istoric prin intermediul omului: “Our lives are not our own. We are bound to others. Past and present. And by each crime; and every kindness we birth our future.”  Avem diferite viziuni regizorale ce pot satisface un public larg prin: o calatorie britanica in epoca imperiului colonial si a corabilor pe ape involburate; romantismul ciudat al artistilor in plina creatie si agonie; o investigatie in stilul romanelor politiste cu o actiune conspirativa; comedia subtila cu puternice accente britanice; o abordare science-fiction in doua ipostaze foarte bine realizate.

Advertisements

Leave a Reply

Fill in your details below or click an icon to log in:

WordPress.com Logo

You are commenting using your WordPress.com account. Log Out / Change )

Twitter picture

You are commenting using your Twitter account. Log Out / Change )

Facebook photo

You are commenting using your Facebook account. Log Out / Change )

Google+ photo

You are commenting using your Google+ account. Log Out / Change )

Connecting to %s