Cinema Paradiso (1988)


cinema paradiso

„Who said that? Gary Cooper? James Stewart? Henry Fonda? Eh?”

„No, Toto. Nobody said it. This time it’s all me. Life isn’t like in the movies. Life… is much harder.”

Un qoute care descrie foarte bine un aspect al universalitatii filmului rezumat la viata personala a cinefilului. Aici se continua luna cinema-ului italian cu o productie italiana de referinta pentru insulari si un inceput entuziast al regizorului Giuseppe Tornatore. Descoperit recent cu ajutorul Jocului de cuvinte, totusi pot sa subliniez ca i-am vizionat ultima opera regizorala („The Best Offer”) a italianului si nu stiam exact ce ii ascunde trecutul regizoral si scriitoricesc de scenarii. Un bun mod sa explorez cinema-ul italian in jurul caruia s-a dezvoltat un simt filmic aparte si un gust cinefilic crescut de generatii. Respectivul film al anului 1988 se poate lauda cu premii pe la festivaluri si chiar un Oscar pentru categoria de film strain, nu de alta dar americanilor le place relatari nostalgice din trecutul cinematografiei, mai ales daca ii implica si pe ei in „mod personal” prin filme si actori celebri.

Cinema Paradiso e acel film care imi aduce aminte de cartile citite despre epoca cinematografiei la inceput de drum, chiar mai mult, am un miraj ca Nea Caranfil ne povesteste prin cadrele filmelor redate intr-un cinematograf sicilian pe nume Cinema Paradiso. Proiectionistul Alfredo (Philippe Noiret) se poate confunda cu povestitorul de care vorbeam, rolul lui fiind sa proiecteze publicului minunea celei de-a saptea arta. Putem observa aspectele din spatele proiectarii filmelor in anii in care cinematograful era o atractie zgomotoasa si plina de carisma in sufletul cinefilului spectator entuziasmat de actiunea fiecarui film in parte.

Cinema Paradiso: watch the trailer for the 25th anniversary edition of Giuseppe Tornatore's film

O comunitate mica italiana unde cinematograful este o atractie prioritara, ni se exemplifica prin doua persoane a caror viata este filmul si cinematograful: Alfredo care lucreaza la propriu la „cinema paradiso” unde s-a delectat si a trait fenomenul, reprezentand generatia invatata si cultivata in domeniu iar mititelul Toto cu un entuziasm al copilariei de a descoperi din secretele filmului. Doua generatii ce aduc impreuna profesorul si invatacelul, experienta si entuziasmul, eruditia si dorinta de a invata, toate pentru a duce mai departe experienta din jurul filmului. Pot spune ca regizorul a incercat sa arate ca cinematografia se dezvolta de-a lungul timpului iar in acelasi timp creste pasiunea persoanelor ce au venit in contact cu filmul, acele experiente personale fascinante ce dau sens intregului fenomen cultural.

O dezvoltare organica ce perpetueaza continuu simtul cinefilic, trairea entuziasta exemplificata prin protagonisti acestui film. Lumea italiana a fost un bun exemplu pentru a reda experienta vizitelor la cinematograf, sangele lor latin inflacarat a reusit sa anime trairea a unui film bun care te face sa razi, sa plangi ori sa ramai cu gura cascata.

mic spectator toto

Proiectarile si referintele filmelor trecute de prin perioada interbelica si perioada postbelica sunt filme celebre ce da un aer de cunoastere „Cinema-ului Paradiso”: The Knockout-ul lui Charlie Chaplin din 1914 fiind printre primele filme (scurte) sau o clipita din The Gold Rush (1925), A Farewell to Arms din 1932 cu Gary Cooper si chiar un Renoir de prin 1936-Les bas-fonds; nu ma lasa sufletul sa nu pomenesc de un John Ford si un John Wayne in Stagecoach (1939).

Daca te uiti mai bine e un „film-cinemateca” care incanta orice cinefil uns cu toate alifiile, cred ca oricine ar fi dorit sa fie unul dintre protagonistii ce au vizionat pentru prima data unul dintre filmele de mai sus. Mai departe va las pe voi sa descoperiti dintr-o capodopera a cinema-ului italian si nu in ultimul rand mondial.

cinema paradiso

4 gânduri despre „Cinema Paradiso (1988)

  1. Ma bucur ca ai reusit sa vezi si sa „simti” aceasta capodopera cinematografica. Dupa Cinema Paradiso ar trebui sa urmeze „Baaria”. Titlul filmului reprezinta denumirea in dialect sicilian, a localitatii Bagheria, unde s-a nascut Tornatore. Povestea este o biografie romantata a familiei Tornatore. Pot sa-ti spun ca in acest film sa afla scena mea favorita, din intreaga cinematografie. Dupa ce vizionezi filmul, am sa-ti spun care, desi s-ar putea sa intuiesti!

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s