American Sniper (2014)-Revista 21ART


american sniper

De obicei n-am porniri “violente” contra unui anumit curent artistic daca vine vorba de cinematografie. Pentru ca fluxul de informatii in ziua de astazi are un mare impact in toate domeniile, folosirea ei poate fi facuta in mai multe feluri. Cei care detin informatia si cei care o distorsioneaza in anumite privinte pentru a arata doar o anumita fata a adevarului, vor reusi sa controleze informatia in ajutorul lor. Lupta contra terorismului este unul dintre principalele subiecte cand vine vorba despre lumea noastra contemporana. Cu ce e implicata cinematografia si filmul in această chestiune? Nu e greu de inchipuit daca ridicam ochii si vedem ca cei care au pornit aceasta lupta tin fraiele cinematografiei si detin Hollywood-ul, un lucru usor de observat in tematica unor filme care se perinda pe marile ecrane din intreaga lume. Observam ca filmele din zonele de conflict ce au la origine tematica terorismului au succes la marile festivaluri (vezi Oscarurile).

Acest semnal vine in urma vizionarii unui ultim omagiu adus acestui tip de cinematografie, filmul American Sniper a reusit sa ma scoata din sarite prin ceea ce expune. O productie care a avut un success rasunator pe marile ecrane in America cu incasari fabuloase cand vine vorba despre o drama de razboi. Regia e sub semnatura lui Clint Eastwood ce construieste o actiune bine inchegata si da o atmosfera de western sniper prin Irakul invadat. De apreciat directia regizorala si interpretarea din partea lui Bradley Cooper, doar toate aceste se pierd la patriotismul exacerbat si drama post-traumatica specifica acestor filme. Protagonistul acestui film e supra-denumit glorios: cel mai bun sniper din intreaga istorie a Statelor Unite ale Americii, avand un mare numar de victime. O tematica cu o tratare unidirectională a subiectului, unde ni se arata de aproape drama razboinicului fara a avea nici-o afectiune fata de cei invadati. Filmul are 6 nominalizari la Oscarurile de anul acesta si reprezinta un apogeu al genului acesta de film din prisma marilor incasari la box-office-ul American si a tendintei ultimilor ani la Oscaruri.

zero dark thirty

Anul trecut a fost un an usor unde avem ca reprezentat doar pe Captain Phillips cu un light terrorism, fiind vorba despre niste pirati somalezi. Argo il vedem prin 2013 dar care desigur doar descrie un Iran instabil cu o politica contra-americana la aceea vreme, un soi de gluma la adresa acestora prin misiunea CIA (dealtfel a castigat la categoria cel mai bun film). Furouri a facut in acel an, Zero Dark Thirty, un film despre asasinare lui Osama Bin Laden, la nici 2 ani dupa ce acesta a fost omorat. Ce poate fi mai hidos decât un sef de stat cu staff-ul sau care se bucura la uciderea unui om oricare ar fi acela (ca a fost terrorist este justifcabil).

the hurt locker

Ce ramane memorabil e anul 2010 unde The Hurt Locker castiga vreo 6 Oscaruri, printre care cel mai bun film si cea mai buna regizoare (Kathryn Bigellow, prima femeie care castiga aceasta statueta). Acest film poate fi considerat inceputul acestui gen de film pe scena marilor festivaluri. Desigur ca printre aceste productii parca comandate pentru premii exista si alte filme de actiune, drama, comedie ce pot fi luate in considerare.  Ultimul scandal din spatele comediei The Interview imi confirma aceasta tendinta de-a face filme de acest gen, existand o oferta pentru cei de la Sony pentru a realize anumite productii (sursa: mailurile piratate ale companiei), desigur ca înțelegeri sunt si-n randul altor marii companii de film:

“According to newly leaked Sony emails, the U.S. State Department recently recruited film studio chiefs to help fight global terrorism — and Sony was glad to pitch in.”

Orice ar fi n-am ajuns un hater al Hollywood-ului si nu o sa boicotez genul acesta de filme care de altfel au bugete mari si o implicare imensa cu un rezultat bun, doar directie proasta ce poate sa te ghideze inspre neadevar.

Articolul va invit sa-l cititi in cadrul numarului 12 din revista 21ART.

Un gând despre „American Sniper (2014)-Revista 21ART

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s