Holy Motors „vs.” Cosmopolis


 Datorita faptului ca Holy Motors si Cosmopolis au ajuns in categoria „ciudateniilor” vizionate in ultima vreme, o sa incerc sa le tratez dupa cate n-am inteles eu ce vor sa zica. Coincidentele in legatura cu aceste doua filme incep o data cu lansarea in acelasi an, la acelasi festival, adica la renumitul Cannes unde europeni dau startul la delectarea cu noi delicatese cinematografice, experimente care de multe ori nu au gustul care il cauti.

Asemanarile neintentionate nu se opresc aici pentru ca in ambele filme avem 2 protagonisti care opereaza dintr-o limuzina pe culoarea alba, de unde nu ai sa ghicesti ce fel de grozavii se mai pot intampla, pe deasupra toate intr-o zi.

Mai intai il luam pe Robert Pattinson cu al sau personaj miliardar, despre care avem mai putine de povestit, mai ales atunci cand nu ii inteleg rostul existentei sale. Epopeea sa prin oras in timp ce treptat lucrurile scapa de sub control si averea sa are de suferit mi se pare ca atunci cand as avea hectare intregi de padure si m-as plimba sa vad cum se extinde focul citind in acelasi timp impasibil despre efectele defrisarii si arderii padurilor asupra mediului. Desigur aici nu este vorba despre faimoasele incendii americane ci despre bubele capitalismului unde unul dintre „mahări” acesteia is cunoaste sfarsitul.

Ca sa nu ma mai chinui sa vad de ce a fost asa de „neinteles”, nota de 5,6 pe IMDb ii cam coboara din superioritate, plus ca majoritatea nu-l ridica in slavi dar face in asa fel incat regizorul David Cronenberg sa nu iasa sifonat, gasindu-i scuze…ceva de genu: „nu chiar asa de bun dar macar a incercat”.

pareri: Poison Whiskey, Adina, Marele Ecran

Trecand la „sfintele motoare” avem de intampinat cinematografia contemporana inventiva plina de sensuri si simboluri ascunse prin arta de-a face cinema. Cam asta ar fi prima definitie oficiala daca vrei sa crezi, ce tocmai ai vazut, adica mana unui artist care-si modeleaza opera dupa propria vointa, rezultat pe care posibil sa nu-l intelegi pe deplin, dar in cele din urma tot arta ramane. Daca nu gandesti in felul acesta ci s-ar putea spune ca esti incult, ca nu poti privi dincolo de ecran, de unde se vede o multime de oameni pietrificati, a caror lipsa de reactie surprinde transa in care au cazut de-a lungul timpului.

Cu astfel de intro-uri controversatul regizor Leos Carax se pare a caracteriza publicul cinefil, dupa care sa-si prezinte propria viziune de-a face film. O viziune pe care poti sa o descifrezi cu dificultate, pentru el un nou science-fiction, pentru tine multe semne de intrebare. Mergand mai departe dai peste un personaj cu multiple fete, M. Oscar (Denis Lavant) cu o versalitate de-a se transforma intr-o serie de caractere contrastante de remarcat: personajul „motion-picture” intr-o coregrafie perfecta dezvaluitoare de tehnici; nebunul cu o teatralitate exceptionala ce distruge totul in calea sa pentru a atinge frumosul  (Eva Mendez zeificata); tatal ce isi dadaceste fiica s.a.m.d.

Unul dintre raspunsurile la intrebarile ce se ivesc o data cu vizionare acestei pelicule este ca avem de-a face cu un film in film, cel putin pentru mine asa pare. Vin si spun asta pentru ca limuzina pare a fi o adevarata „duba” de pe platourile de filmare, unde actorul se pregateste  inainte de acting, ca exemplu scena cu Kylie Minogue pare o parte dintr-un muzical.

In concluzie par doua revelatii pe anul acesta, cel putin Holy Motors, catalogat unul dintre cele mai bune filme…daca te hotarasti sa nu-l vizionezi te va bantui cu siguranta in cativa ani.

Mie unul daca avea finalul imaginat de mine, filmul mi se parea perfect: „la sfarsit, la garajul Holy Motors, din una dintre limuzine sa tasneasca un tip gol pusca care sa alerge de nebun…cica era Eric Packer (Robert Pattinson)”

alte pareri: Victor, Marele Ecran, cinesseur, FilmMenu, FilmReporter

3 gânduri despre „Holy Motors „vs.” Cosmopolis

Lasă un răspuns

Completează mai jos detaliile despre tine sau dă clic pe un icon pentru autentificare:

Logo WordPress.com

Comentezi folosind contul tău WordPress.com. Dezautentificare / Schimbă )

Poză Twitter

Comentezi folosind contul tău Twitter. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Facebook

Comentezi folosind contul tău Facebook. Dezautentificare / Schimbă )

Fotografie Google+

Comentezi folosind contul tău Google+. Dezautentificare / Schimbă )

Conectare la %s